Steeds vaker duiken de berichten op in de lokale en landelijke media: “recreatieparken worden massaal opgekocht door commerciële bedrijven”. Ook langs de kust zien we dit gebeuren, bijvoorbeeld in Zeeland, in Zandvoort en onlangs weer in Den Helder. Met het opkopen van de recreatieparken verdwijnen de tentkampeerplekken en worden stacaravans vervangen door chalets of luxe bungalows.
Lucratief verdienmodel
Voor de ondernemer is dit een lucratief verdienmodel. De huur kan worden verhoogd en het recreatiepark kan het hele jaar door intensief worden gebruikt. Voor de rasechte kampeerder en de caravangebruiker-met-een-kleine-beurs is deze ontwikkeling rampzalig. Zij worden simpel gezegd uit de markt gedrukt.
Effect op natuur
Maar ook voor de natuur is het vaak een achteruitgang. De kampeergrasvelden, die voorheen van het najaar tot het vroege voorjaar konden worden gebruikt door b.v. vogels om voedsel te zoeken, verdwijnen. Ook wordt de recreatiedrukte op en rond de recreatieparken door het jaar heen steeds groter. Waar in het verleden nog sprake was van een rustige periode voor de fauna van het najaar tot het vroege voorjaar, zien we nu het hele jaar door een grote drukte van wandelaars en fietsers op en rond de vakantiepark.
Natuur vaak basis voor verdienmodel
En die drukte zien we ook terug in de omliggende natuurgebieden. Want daar leunen die vakantieparken vaak op. De omliggende natuurgebieden zijn het gratis product waar hun verdienmodel op is gebaseerd. Wellicht moeten we een deel van de winst van de vakantieparken afromen voor het onderhoud van de wandel- en fietspaden in de omliggende natuurgebieden?